ENGLISH TEXT BELOW
Après l’escapade espagnole ‘Teatro Lucido’ et la douce évasion ‘Paris Hawai’, le groupe créé par Marlon Magnée et Sacha Got continue leur tour du monde avec ‘Rock Machine’ premier album écrit en anglais. Composé ces dernières années lors de différentes tournées autour du monde, ce nouvel LP a été fortement inspiré par l’enchaînement des dates aux USA, au Canada, en Amérique du Sud, en Australie et des rencontres qui s’en sont découlées.
La femme revient à ses premiers amours new wave et synth wave de ‘Psycho Tropical Berlin’ (Machine) qu’il fusionne avec un son rock anglo saxon des années 80/90 (Rock). Cet album est une ôde au rock’n’roll, à son efficacité et à son intemporalité mais aussi à l’amour et au désespoir.
La femme fait du rock avec des machines.
La Femme continue de développer avec Rock Machine un univers hors des modes et multidimensionnel avec leur propre son et esthétique. En plus des sonorités rock et synthwave (dont Clover Paradise en est le parfait exemple), on y retrouve toujours de l’électro (Sweet Babe), de la surf-music (Ciao Paris), de la disco sauce Punk UK (My Generation), du western ou des balades. “Vénus est une irrésistible et enivrante rencontre entre le Velvet Underground et The Mamas and the Papas, “Love is Over” sonne comme un groupe du Madchester des années 80’s qui jouerait à l’Hacienda… La liste est longue mais toujours unique et cohérente.
BIO COURTE :
Dirigé par Marlon Magnée et Sacha Got depuis plus de 10 ans, le groupe néo-psychédélique français La Femme a créé son propre mouvement, inspiré par de nombreux genres musicaux comme la new wave, le rock, l’électro, le punk… et est décrit par Pitchfork comme “perhaps the biggest rock band in France right now”.
Le groupe compte de nombreux disques d’or, a remporté une Victoires de la Musique en 2013, a sorti 5 albums et à donné plus de 600 concerts partout dans le monde au cours des dix dernières années.
Avec Psycho Tropical Berlin (2013), La Femme a fait une entrée fracassante avec sa cold wave saupoudré de surf music des 60’s sur fond de psychédélisme. Ils enfoncent le clou avec Mystère, puis Paradigme, qui mélangent des styles uniques: soul, motown, disco, rap, reggaeton, breakbeat, électro, slow-dance, rythmes orientaux, country et western… Inspirés aussi bien par le Velvet Underground que Kraftwerk, Françoise Hardy et Jacno, Morricone ou encore Moroder, leurs disques aux sonorités rétro-futuristes sont des voyages dans lesquels chaque morceau a son importance.
Now it’s Rock Machine’s time
///////////////ENGLISH//////////////////////
After the Spanish escapade ‘Teatro Lucido’ and the sweet journey ‘Paris Hawai’, the group created by Marlon Magnée and Sacha Got continues their world tour with ‘Rock Machine,’ their first album entirely written in English. Composed over the past few years during various tours around the world, this new LP has been strongly inspired by the succession of dates in the USA, Canada, South America, Australia, and the encounters that ensued.
The band returns to its New Wave and Synthwave roots from their acclaimed first LP ‘Psycho Tropical Berlin’ (Machine), which they mix with an Anglo-Saxon rock sound from the 80s/90s (Rock). This album is an ode to rock’n’roll, its effectiveness, and timelessness, but also an ode to love and despair.
La Femme continues to develop with Rock Machine a universe beyond trends with their own sound and aesthetics. In addition to rock and synthwave sounds (of which ‘Clover Paradise’ is the perfect example), there’s still electro (Sweet Babe), surf music (Ciao Paris), disco with a UK punk twist (My Generation), and even elements of western. ‘Venus’ is a marvelous mix between The Velvet Underground and The Mama’s and the Papa’s, ‘Love is Over’ sounds like a “Madchester” single from the Hacienda time… The list is long but always unique and coherent.
SHORT BIO :
Led by Marlon Magnée and Sacha Got for more than 10 years, French neo-psych ensemble La Femme has created its own movement, inspired by loads of different music genres including new wave, rock, electro, punk… and is described by Pitchfork as “perhaps the biggest rock band in France right now”. The band has numerous gold records, has won Victoires de la Musique (equivalent to the Grammy Awards in France) , played more than 600 shows over the last ten years and supported the Red Hot Chili Peppers on their European Tour in 2016. They wrapped up in 2022/2023 a largely sold-out tour of over 30 countries including the US, Canada, LATAM, Europe and Australia.
Audiences value the fact that La Femme is one of the last bands to present an entirely live show, with no computers or pre-recorded backing tracks to bolster their performance. A rare enough occurrence to be noted, La Femme is one of the last bastions of “real” live music, one of the only French bands defending pure, unbridled and hypnotic energy. Since their phenomenal debut in 2010, which earned them a Victoire de la Musique in 2014 and several Gold Records, La Femme have earned their place among the greatest current francophone acts in the world.
In the beginning, with Psycho Tropical Berlin, La Femme introduced themselves by reinterpreting a form of cold wave mixed with 1960’s surf guitars over psychedelic music. Those in the know thought they had clocked this strange phenomenon’s formula, until they were forced to re-evaluate with Mystère, then Paradigme, which mixed unique styles within the same album: soul, motown, disco,rap, reggaeton, breakbeat, electro, slow-dance, country and western… Inspired by the Velvet Underground and Kraftwerk, Françoise Hardy and Jacno, Morricone and Moroder, they produce the most unexpected blends and insist on blurring the lines between genres. As the touchstone and spearhead of a nameless but nevertheless genuine movement, La Femme has always tried to promote the French language until 2022 when they released Teatro Lucido, an album sung entirely in Spanish. Indeed, La Femme has recently released the first two albums from their “Collection Odyssey”: Teatro Lucido, which contains the banger ‘Sacatela’, a Spanish odyssey that received support from media all around the world, and Paris-Hawaii, which is comprised of Hawaiian love songs.
Now it’s Rock Machine’s time!
(c)photos/Laurent Chouard)